MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Monday 11 May 2009

"Wheel Chair "

Depa duk main campak je kat situ...
Jemaah yang nak gunakan kerusi roda semua akan amik di sini

salam from Mekah....kerusi roda atau "Wheel Chair" ni memang famous di gunakan di dalam Kawasan Haram ni..mostly kerusi roda ni di gunakan khas untuk orang orang tua yang uzur, sakit, handicap dan sebagainye...untuk mendapatklan kerusi roda ni memang takda masalah, sudah tersedia di sekeliling kawasan Haram ni seperti gambar di atas tu....dengar cerita kerajaan Saudi dengan bermurah hati telah menderma kerusi2 roda ini untuk kegunaan para Jemah jemaah..Alahamdulilah...sukran...wasalam

10 comments:

Atikah said...

Salam en lie... banyaknya wheel chair... sampai depa dok campak cam tu jer... tak dak tempat khas untuk simpan ker?

aznaz said...

salam atikah..

di situ lah tempat simpanan yer....


wasalam

Cik illya said...

haah lah, banyak nyer macam tempat simpanan besi jek. Kat bahagian mana tu.masa haji x nampak pun?

CM said...

salam cik lie..

tak pernah nampak lah..kt ruang mana cik lie meneroka ni.?makin hebat reporter ni...

saya kt sana dulu,ada yang offer untuk guna wheel chair tu dan dibantu sorong masa tawaf dan saie..tya balik berapa caj,depa jawab 200 rial..tapi jgn salah faham bukan utk saya,untuk makcik2 yang jalan sama saya masa tu...Alhamdulillah setakat ni saya `mantap` lagi,tak tahu masa hadapan.

Sama-sama kita berdoa,kita mampu pi Tanah suci masa tengah sihat lagi..Insyaallah..

aznaz said...

salam Miss illya

dekat berhampiran luar tempat Sa'i near bkt safa.

sukran

aznaz said...

salam cikgu Mas...

ada banayk tu dekat luar kawasan Sa'i...murah lah tu sr200..adayang sampai sr500 jugak

wasalam

dmonster said...

Salam utk bro azli & semua. Nk tumpang crita skit di sini.. bila terbaca mengenai wheel chair ni, teringat apa yg berlaku pd diri aku masa di Tanah Haram..aku ni sepatutnya menggunakan kerusi roda kerana baru menjalani pembedahan tulang blkng. Masa di Msia, nk bangun, nk berjln, nk bergerak amat sukar sgt. Dh booking org utk tolak dgn wheel chair masa di Mekah nanti.. Dgn segala kesusahan yg aku lalui ketika di Msia, Allah 'hadiah'kn aku 'kaki' masa di Tanah Suci... aku boleh berjln sendiri, tawaf sendiri, saie dgn kaki ini... aku dpt mengerjakan ibadah umrah ku dgn sepuasnya. Tiba nya aku di KLIA sakit ku dtg seperti sediakala tapi x mengapa, aku bersyukur sgt2, Alhamdullillah..Syukur... Subhanallah...Allah amat penyanyang & Maha Mengasihani.

aznaz said...

salam Dmonsters,

Alahamdulilah..allah tu maha penyayang dan pengaseh ....di permudahkan Umarah saudara alahamdulilah..

sukran

Che' Pit said...

salam dmonster,

mmg Allah itu maha penyanyang dan maha berkuasa kan.. syukur dipermudahkan urusan anda semasa di tanah suci

dmonster said...

Alhamdullilah...Syukur!