MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Tuesday 5 May 2009

" Moulid Annabi" = Rumah Rassullah "


Ada jemaah yang duk mengintai di dalam tu....

Salam from Mekah......harini saya nak ceritakan tentang rumah di dalam gambar tu...di situ lah terletaknye " Moulid Annabi yang terletak di Gaza Area yakni Rumah Rassulah saw.....di situ lah tempat lahir nye nabi Junjungan kita Muhamad saw....sekarang tapak rumah tersebut telah di tukar kan menjadi "Perpustakaan Makkah Mukkaramah" yakni sejarah sejarah tentang Kota Mekah jugak...ramai jugak lah Jemaah datang kesitu sambil melihat lihat apa yang terdapat di dalamnye...sukran..wasalam


5 comments:

Shafek said...

Salam semua,
Saya dengar depa kata perpustakaan tu dibuat sebagai "gimmick" oleh pemerintah dan tak banyak diceritakan tentang kelahiran junjungan besar kita Rasulullah (SAW) di tempat tersebut. Mungkin bagi mengelak perkara-perkara khurafat/bidaah dilakukan. Ini serupa juga dilakukan di Ja'aranah, dimana perigi yang pernah diracuni dan kemudian diludah oleh Rasulullah (SAW)sebagai penawar. Perigi tu kini dah tak jumpa dah. Wallahu'alam.

aznaz said...

salam saudara Shafek...

yup., tu sal skg tempat tu cuma depa duk buat macam perpustakaan..untuk menghindarkan perkara2 khurafat dan bidaah tapi masih ada jugak jemaah duk p situ duk menulis kat dinding2 rumah tu....kononye nak mintak Barakath lah..

sukran

Cik illya said...

salam............

Nak tanya, dia orang jadikan library, dia orang letakkan buku ker kat dalamnyer. saya cuma pernah maulid nabi ni dari jauh jer.

Berkaitan ngan air jakranah yang shafek katakan tu; wujud ke tak air tu lagi. Bukan per, masa singgah kat jakranah, adalah budak2x jual air tu.katanya air jakranah. cammaner yek?

Shafek said...

Mohon Bro Azli manjawab persoalan Miss Illya. Saya pun nak tahu.

aznaz said...

Salam saudara Shafek and illya,

mereka dah musnah kan perigi tu dan Jakranah sebab ramai org salah gunakan tempat tu (Khurafat)