MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Wednesday 27 May 2009

" Al Mas khota "



Salam from Mekah...hari ni saya nak cerita ..."Mas khota" apa maksud nye...yakni seorang perempuan yang telah di sumpah oleh Allah swt menjadi batu di situ tempat nye ( gambar gambar bukit di atas tu tempat sumpahan nye berlaku ) kerana telah bersubahat degan kaum Quraish menentang serta menolong mereka untuk menangkap Nabi junjungan kita Muhamad Saw....sempat jugak lah saya lalu di kawasan tersebut...menurut cerita dari mutawaff sini...patung batu tu( yakni yang telah di sumpah oleh allah swt menjadi Batu ) dulu selalu di lawati oleh jemaah iran so kerajaan saudi telah memusnah kan patung batu tu dan sekarang yang tinggal hanyalah kawasan bukit tersebut...sukran..wasalam

8 comments:

CM said...

Salam en azli

Astaqfiruallah..."Mas Khota" cik lie.????.terus saya insaf..tapi saya Mas lain yer...jauh bunyi yer dari "Mas Khota" tadi..banyak gak saya baca tentang sejarah Islam tapi saya tak pernah dengar tentang cerita ni!!!Allah maha berkuasa,apa boleh kita perhati bukit dan gunung ganang di Makkah mempunyai berbagai bentuk,dan yang paling banyak seperti orang bersujud..

Gua Thur contohnya yang bermaksud unta betina,pun mempunyai bentuk yang tersendiri....seperti kata Al Quran setiap ciptaan Allah mempunyai makna bagi orang berfikir..

thanks 4 share that story!!!

akak Roosni said...

Salam En Lie

Sungguh banyak info yang diberikan,tak pernah dengar pun mengenai 'Mas Khota'ni,sesuatu yang baru pada akak,teruskan usaha anda dlam mengupdate blog ini,semuga usaha anda dirahmati Allah.

S said...

salam Cik Lie,
Syukran, bertambah ilmu Kak As.
Subhananallah... Labbaika , innal ai'sya a'syul akhirah.

aznaz said...

salam cikgu mas...

banyak tempat dan benda 2 yang bersejarah merke telah meusnah kan..i mean yang terkena sumpahan lah..sebab ramai jemaah yang slah bawak..depa datag pergi tempat tu dan amik berkat lak..so kerjaaan saudi alihkan lah or musnha kan..dia takaut jemaah salah bawah atau khurafat

sukran

wasalam

aznaz said...

salam aka Roosni,

terima kasih..sesuatu info akan saya share dgn all my blog follower..insyaalh

sukran
wasalam

aznaz said...

salam kak As..

alahamdulilah...

sukran

Unknown said...

Salam En Azli,

Menarik juga cerita yg saudara sampaikan ini. Tak pernah saya dengar. Harap saudara dapat berkongsi lagi dgn kami semua sejarah-sejarah menarik disana..

aznaz said...

slam Yusinalizamo..

insyalah akan saya paparkan kisah kisah yang menarik yah..
sukran
wasalam