MAKKAH ADA LAH KOTA SUCI BAGI SETIAP UMAT ISLAM DARI SELURUH DUNIA YANG MEMPUNYAI IMPIAN DATANG BERIBADAH KE SINI DAN AKU RASA AKU ADALAH INSAN YANG SANGAT BERTUAH KERANA DAPAT BEKERJA DAN DUDUK DI SINI SERTA DAPAT MENCARI SESUATU PENGALAMAN YANG PASTI BERHARGA BUAT DIRI KU...SYUKUR ALLAHAMDULILAH DENGAN IZIN NYEE ( ALLAH ) SO I AM HERE TO SHARE MY EXPERIENCE WIZ YOU ALL INSYAALLAH......

Followers

Thursday 17 September 2009

" Malam 27 Part 1 - Masjdil Haram sesak..."

Setiap pelesuk di Luar kawasan Haram agak sesak dengan Jemaah..terlalu ramai malam tadi..alahamdulilah
Malam tadi semua jemaah keluar untuk beribadah, kerana malam tadi adalah malam yang di nanti nantikan, di anggarkan 5 juta Jemaah berada di sini..malam yang penuh dengan kemeriahan beribadah...

Ini lah malam yang amat di nanti kan oleh semua kami semua yakni malam 27 Ramadan..malam yang di percayai meempunyai banyak ganjaran, keberkatan dan pahala..Insyaalah..
Permandangan dari tingkap Hotel Alsafwah semasa Jemaah sedang sibuk menunaikan solat Terawih...begitu syahdu dan tenang melihat lautan manusia di Masjdil Haram...syukran..waslam



116 comments:

CM said...

salam

subhanaallah lautan manusia..tu

Business Bloggers said...

Salam, saudara sibuk duduk ambil gambar jemaah beribadat mencari lailatuqadr. Tapi bagaimana dengan saudara tidak mengambil peluang ini sekali, berada dalam hotel setiap masa dengan kerja. Bukankan di Mekah ini kita datang untuk beribadat kepada Allah. Benarlah kata dalam hadis, manusia akhir zaman datang ke Makkah adalah untuk bekerja(mencari rezeki), meminta sedekah dan melancong. Bukannya untuk melakukan ibadat kepada Allah semata-mata.

p/s: Ibadat tidak boleh heboh pada orang. Sebab ia boleh membuatkan hati kita jadi riak dan takabbur. Makkah ini bukanlah seperti tempat-tempat lain.

Pelajar Ummul Qura, Makkah.

ijoi said...

Salam, melalui blog ini, kami bolehlah juga mengetahui suasana dan keadaan di sana. Sebelum ini kami belum pernah mendapat info sebegini... Saya percaya CL bekerja dlm masa kerja dan beribadah ketika terluang masa. Keikhlasan seseoorang hanya Allah yg maha mengetahui. Maafkan sy kiranya tersalah tulis

Nazmie Samarahan said...

Alhamdulillah...

Semuanya mengejar janji Allah yakni pembebasan api neraka..Tanpa memilih malam-malam tertentu... Bagi sesetengah ulama, pada mereka, semua malam pada Ramadhan ialah al-qadr..

Untung Che lie merasai malam-malam ramadhan yang hidup...

Nazmie Samarahan said...

To Abdul Halim...

Berapa ramai sahabat ana yang melihat blog ini bertambah bersemangat untuk ke Mekkah setelah melihat suasananya... Dan ana menyokong pendapat yang lain bahawa Che lie juga beribadah.. Menyediakan perkhidmatan kepada para tetamu Allah..walaupun berbayar.. Itu juga adalah ibadah.. dalam era a'ulamah pada hari ini..dunia menerima pakai sistem service berbayar..

Ramai yang terbuka hati bila melihat gambar2 terkini ini. Gambar Makkah yang ada di pasaran juga adalah gambar yang lama.. Pembangunan terkini al-haram langsung tak di paparkan..

Dengan adanya blog ini berserta lawatan daripada hadirin yang ramai yang kebanyakkannya ana lihat mereka ini pernah sampai ke Mekkah..Mereka beri respons positif.. Msa di Mekkah mereka bersemangat beribadah..mungkin pabila pulang sedikit hilang semangat itu.. Namun dengan melihat serta mengikuti perkembangan terkini ni..Semangat itu boleh dibangunkan semula...

Kalau dari segi nak cerita umat akhir zaman.. Berapa ramai keluaran azhar mahupun mekkah dan madinah pulang ke Malaysia bersama Jamaah serta melaksanakan tugasan Islam.. Masing2 berada di tilam yang empuk!!!

Maaf la..Ana tak hebat mcm orang mengaji Mekkah..Ilmu pun tak dak.. Namun ana berani tinggal komen di sini berserta link blog ana sndri..Paling tidak..Baling batu..ana tunjuk juga muka..Bukan baling batu sembunyi tangan.. Itu kerja sapa ntah yang pernah Buat kat Nabi diera Dakwah Secara sulit..

Ana ulangi sokongan pada usaha yang Che Lie lakukan ini..Moga Allah menilainya sebagai ibadah..

w'alam

CM said...

salam ukhwah dari saya untuk saudara Abdul Halim

apapun kita lakukan bergantung pd niat,keikhlasan dan keimanan seseorang hanya Allah beri ganjaran,bukan kita yg hanya seorang manusia biasa dpt mengadili dan membuat penilaian berdasarkan pandangan mata kasar dan sekilas pemikiran.Penulis blog tahu apa yg dilakukan,kami tetap menyokong blog ni walau apa pun saudara katakan...

salam persahabatan dari saya,seorang hamba Allah yg serba kurang imannya..

ijoi said...

CL teruskan membuat liputan terus menerus dari sana. At least we know the latest situation in Mekah. Live telecast from u is much appreciated

CM said...

salam

saya mengimbas perjuangan Rasuluallah,13 thn dimekah tiada mendapat sokongan.hanya sebilangan kecil yg menyokongnya,jadi usahlah saudara azli berasa juak dgn sebarang pandangan berunsur negatif,ingat dalam berdakwah pasti ada cabaran.

untuk saudara abdul halim,pelajar ummul Qura Makkah,usahlah kita berfikiran sempit,saya mengenali sahabat saya saudara azli,saya tahu dia tak pernah berniat riak dan tak bur,tujuannya adalah untuk kebaikan,bukan saya menyamakan sahabat saya dgn mulianya nabi,tapi adakah nabi bila beribadah dan menunjukkan pada umatnya,nabi bersikap riak???jika kita pandang sesuatu secara positif,postif lah jadinya,tapi jika ia dipandang secara negatiflah jadinya,sahabat saya mungkin tidak sebanyak ilmu saudara,tapi setitis zarah kebaikan tuhan akan nilai...islam itu luas global dan mempersonakan,usah pandang islam dari sudut yg sangat sempit...wahai saudaraku abdul halim

siapalah kita,untuk katakan penulis blog ini tidak beribadah adakah saudara hiudup bersamanya?ibadah tidak boleh heboh pada orang???tapi jika tidak dihebohkan bagaimana seorang manusia yg tidak pernah beribadah hendak mendapat contoh ibadah.saudara azli hanya seorang yg bekerja di alsafwah,dlm kesuibukan dia beruasaha untuk mempromosi makkah,whatever you say...kami ttp menyokongnya...moga kita semua mdpt hidayah.amiiin


please wake up my fren,ayah zain,rezeki azemi,datin nija shami dll....(kita semua tahu apa yg cik lie lakukan ..betul tak???)

aznaz said...

salam cikgu mas..

subhanallah..malam penuh keberkatan..

wslam

PINATBATE said...

Assalamualaikum..
Mudah-mudahan Allah mengikat hati-hati kita dengan tautan ukhuwwah fillah di dalam blog ini.

Gambar yang dipaparkan dlm entry ini semakin menaikkan semangat utk meningkatkan amalan seharian.

Mudah-mudahan Allah melimpahkan ganjaran yang berpanjangan kpd Cik Lie lantaran DAKWAH yang dilakukannya ini.

aznaz said...

salam saudara Abdul Halim...

alhamdulilah..satu soalan yang amat penting sya jawapnih..

memang saya selalu sibuk mengambil gambar gambar tersebut..tetapi ingin sya beritahu kpeda suadra bahawa sya cuma mengambil masa beberapa saat shaja untuk mengambil gambar gambar tersebut ..kerana saya yakin kerja yang telah di pertanggongjawapkan kepada saya juda adalah ibadah jugak..waktu bekerja sya dari jam 12 thengari hingga ke subuh..jadi sya rasa tak perlulah sya ceritakan bila time masa dan waktu sya beribadag jugak di dalam Haramm..
cuma beberapa pengalaman yang saya lalui disni saya hanya bercerita pada semua pembaca blog saya dengan harapan mereka akan dapat medalami dan menjiwai erti ramadan disni..
Benar ibadah tak perlu di heboh hebohkan kepada orang ramai..tetapi jikalau kita mempunyai niat hati yang baik dan ikhlas mengapa saya harus rasa ada riak di hati , dan harapan sya semoga ramai kekawan sessama islam kita tidak lalai dan leka dengan tanggongjawap mereka pada agama..bagi saya terserah pada individu untuk berkata kerana saya tidak mempunyai hak untuk berkata kepada sesiapa pun...
semoga penjelasan sya ini kan dapat di fahami bukan hanya pada saudra tetapi pada semua pembca blog sya..
akhir kata sya ..maaf di pinta jika terkasar bahasa..

waslam

aznaz said...

salam ijoi samrt..

alhamdulilah..mejaga jemaah yang skg lebih kurang 2200 orang didalam hotel bukanl;ah satu perkara yang mudah..tetapi alahmdulilah..allah swt memebri sya kekeutan untuk menghadapi merka..semoga allahs wt memberkati merka jua..

walam

aznaz said...

slam Ustaz Halim..

alahamdulilah..ada lebih kurang 20 jemaah yang datang kesini setelah memabca blog sya ..sya bersyukur pada allah swt walaupun tak sebrapa yang ada di blog ini tetapi dapat menarik mereka dtang beribadah..syukur kita pada allah swt..semoga allah memeberkati kita semua..isnyalah..

walam

aznaz said...

salam ijoi samart..

alhamdulilah...semoga allah swt memebrkati kita julakau nawaituh dan usaha yang baik...insyaalah..i will

waslam

aznaz said...

salam cikgu mas..

jgn risau ..tiada sedikit pun TERASA di hati sya...kerana bagi sya satu shaja..di ATAS ituh shaja yang berhak mengetahui is hati sya yang sebenarnyer..

waslam

aznaz said...

salam kak Pinat..

alhamdulilah akak dapat menyelami keadaan di makkah skg..gajnarannyer ? hmm tidak sama sekali terlintas di ahti sya memikirkan nyer...jikalau ada pun harapan sya semoga di berikan shaja pada ibu bapa sya disana..insyaalh

waslam

norman said...

Salam Azlie..
Pada saya saudara bukan lah menunjuk nunjuk atau Takkabur...Pasti niat saudara adalah Dakwah...Siapa berkunjung ke blog ni pasti akan teruja utk ke sana ...Teruskan Dakwah saudara.
Norman & Ina

Nazmie Samarahan said...

Moga penjelasan Che Lie akan membuatkan kita semua clear dan berlapang dada, Insya Allah

aznaz said...

salam saudra Norman..

alhamdulilah..allah swt membuka hati suadra yang tau apa sebanrnyer sya lakukan disni...
syukur kita kehadrat ilaahi..

waslam

aznaz said...

salam ustaz nazmi..

alhamdullilah...sya jugak budak yang masih lagi dalam pembelajaran..semoga allah kan memberi lagi ilmu kepada kita semua..insyalah

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah memang ramai di Makkah malam 27 utk mendapat ganjaran berlipat ganda insyallah segalanya di tentukn Allah.
Sesunguh blog ini ialah peribadi CL,bagi pendapat saya tak boleh komen akan di paparkn kerana keikhlasan hati Allah jua yg menentukan..diri kita manusia bkn sentiasa sempurna ada serba kekurangan.tetapi dgn ada blog CL menambahkn semangat kami utk ke sana juga meningkatkn iman.

Teruskan usaha CL kerana ada yg tak penah pergi kesana mendengar bermacam cerita tp apabila membaca dan melihat blog CL terbuka hati mereka utk kesana..teruskan perjuagan CL

KSPulau said...

Salam...
Sepatutnya kita bersyukur, dpd melencong kp blog2 yg tak tentu arah tu, amat teramat sangat baik kita merenungi ke dalam diri sambil melihat blog CL ini. Pd pandangan saya, saya tak terasa pun yg CL mengeluarkan ungkapan yg membanggakan diri / membesarkan diri beliau.
Kita yg tak pernah lagi ke Tanah Suci pun makin bersemangat utk mengharapkan jemputanNya.
Sekali lagi, tahniah utk CL atas jawapan yg amat mengesankan di atas. Segala perbuatan kita adalah ibadat, jika kena caranya, dan ianya juga tidak mendapat sebarang ganjaran , jika terpesong niat kita.
Islam itu menyeluruh, bukan terpilih. Pastinya CL menyedari setiap gerak lakunya sentiasa diiringi 2 pencatat yg dikirimkan Allah.
Tambahan pula, dari mana kita nak tahu jwpn2 ttg persoalan kecil yg timbul dlm hati kita, jika tidak ada yg berada berhampiran rumah Allah itu?
Errrr...terpanjang la pulak.. sorii ekk?
Wassalam.

sonata anak kancil said...

salam, saya rasa sangat seronok bila membaca & melihat suasana di MasjidilHaram...Teruskan usaha sdr...sepertimana yang pernah saya katakan - seperti saya berada di sana & saya amat berharap akan dapat ke sana lagi...kali terakhir saya pergi ialah tahun 2000...bila saya melihat gambar2 ini - betapa telah banyak perubahan infrstruktur berlaku...

SUHAIMI said...

Salam...
Dalam kita melakukan sesuatu kebaikan pasti ada suara-suara nakal yang mengusik dan menjentik hati sanubari kita....itu adalah dugaan yang perlu diharungi.. ..setiap niat, keikhlasan dan perbuatan yang kita lakukan diatas muka bumi ini.. Allah maha mengetahui.....Sebetulnya ramai insan2 yang telah terbuka hati untuk ke sana setelah saban hari melihat keindahan, ketenangan dan kemuliaan beribadah di Kota Makkah ...hasil usaha C.Lie ini. Bagi yang pernah menemui C.Lie pasti mengetahui keikhlasannya...Kami pengikut2 setia PDKM sentiasa mendoakan agar usaha murni C.Lie ini akan terus berkekalan...teruskan dengan info2 terkini dari makkah....

aznaz said...

salam yem..

alhamdulilah..sya bersa amat bersykur kehadrat allah swt....semoga mereka di beri ganjaran yang sebaik baik nyer..pada mereka..insyalah

waslam

rezeki said...

Salam CL,
Allah maha mengetahui niat murni dan ikhlas CL . Apalah nak dibanggakan dengan belajar tinggi dalam bidang agama, tapi mentarbiah org lain seolah-olah memperlekehkan amal ibadatnya. Kita datuk ke, pelajar ummul qura ke, penarik beca ke, tukang tarik kereta ke, yang membezakan kita pada Allah SWT ialah amalan dan keikhlasan kita . Berbagai2 cara utk berdakwah .
Adakah saudara halim tahu samada penulis blog ini solat atau tidak ?
Seperti yg saudara maklumkan ibadat tidak boleh dihebohkan pada org lain, tapi jangan sempitkan pandangan saudara itu. Jika begini pendiriannya, maka selepas ini, lebih baik kita solat secara sembunyi2 , kerana takut org lain nampak dan menimbulkan riak.
Allah maha mengetahui samada kita ikhlas dalam beribadat. Bukan saya, atau CM atau Ijoi atau org lain yang dapat menentukan amalan seseorang. Hanya Allah yg maha mengetahui.

Ayah Zain said...

Salam CL,

Tumpang lalu

sdr Halim,

saya sebelum ni jahil. dua orang ini iaitu Manzlie dan Prof MKI telah membuatkan hati saya tenang apabila saya mendekatkan diri dengan Allah. Dua orang manusia ini telah merubah pandangan hidup saya. sekarang ini jiwa dan hati saya seperti mulai hidup. Bulan Mac saya mendengar ceramah ProfMKI, bulan Jun saya telah mengerjakan umrah,alhamdulillah dengan pengalaman MKI membuatkan saya dapat mengerjakan umrah dengan lebih bererti. Balik daripada umrah pada bulan Jun saya mendapat jemputan ke blog PDKM ini,nah hasilnya Ramadhan kali ini amat penuh bereri sekali. Makin hari, hati ini begitu hiba dengan ramadhan yang kian menghilangkan dirinya. Tahun lepas semakin hampir hariraya saya amat gembira tetapi kali, suasana ama berbeza, hati saya sayu hiba kerana Ramadan mahu meninggalkan kita. Sungguh tidak terasa rupanya malam esok adalah hari terakhir kita memnunaikan terawih.

Saya berharap saudara Manzli dapat meneruskan blog ini, biarkan orang-orang .......... begitu. Ayahzain berasa seolah2 Kaabah di depan mata sahaja. kalau dulu ayahzain sibuk berchating kini sibuk menatap PDKM. walaupun masih sama mengadap komputer tetapi tujuannya jauh berbeza.

Ayuh Manzli berdirilah sebagai panglima,kita tegakkan panji2 keimanan, kita menuju mencari keredaan Allah.Sesungguhnya Allah itu maha mengentahui. Kepada Allah kita menyembahnya dan kepada Allah kita meminta pertolongan.

saya mohon ampun dan maaf kepada saudara halim andai kata-kata saya 'over'Namun PDKM ini telah menemukan saya dengan mereka yang berhati mulia yang tahu menghargai erti persahabatan. Saya begitu optimis dengan peristiwa ini, tali silatulrahim antara kami akanmenjadi bertambah rapat lagi.Insya Allah.

selamat hari raya maaf zahir dan batin.Semoga Allah menerima amalan tuan/puan dan juga amalan saya.

Asalamualaikum

Atikah said...

Salam,

Teruskan perjuangan memaparkan berita terkini dari Mekah... Semoga Allah memberkhati usaha murni abg...

ibu,mommy,mom... said...

Salam Cik Li..
Subhanaallah..Ramainya hamba hamba ALLAH..sYukur alhamdulillah..

Ayasu Kuro-Obi said...

Abdul Halim Abdul Halim... biarla Che Li jadi pemberita buat kami hok jauh niiii... Hok yg duduk belajor kat Mekah tu Alhamdulillah ada masa sokmo buat ibadat denge tgk Kaabah...Hok ada Malaysia ni yg jenis hati nak ke sana sokmo dan nak tahu sokmo keadaang sana kira mujur Che Li jadi ejen penyampai berita... Niat & usaha Che Lie ni kiter semer alu-alukang... Kita rasa molek dan kita berdoa sokmo buat Che Li... Hok belajor tu belajor la molek2... Hok kejer tu kejer dia doh situ rezeki dia situ... Zaman skrg ni byk mende buleh buat & byk cara berhubung cepat... Ni satu wadah percuma utk org yg rindu cerita dari Tanah Haram... Kita rasa suka baca... Hok ibadat Che Li buat tu dia nak cerita biar la kita sendiri hok yg nok dengor... Jangang maroh deh... Selamat Hari Raya...Maaf Banyok Belaka... Guaner Che Li? Harap dapat khusyuk deh...Doa jugok kpd kami pembaca blog ni biar diberi kemudahan nak ke sana...

aznaz said...

salam ayasu..

alahmdulilah..semoga kita semua di ebrkati oleh allah swt bersama sama beribadah dan bertakwa..insyalah..

wslam

aznaz said...

salam ayah zain..

alhamdulilah..syukur kehadrat allah set kerana perubahan yang berlaku terhadap ayah zain..saya disni medoaknsemoa berpanjangan dan tidak putus semoangat ayah zain tuh..insyaalah dgn Izinnyer..

syukran

waslam

aznaz said...

salam KS pUlau..

alhamdulilah..tak apa lah , kita serah kan pada allah swt sahaj yang mengiktiraf usaha kita nih kejalan yang benar dan di redhai..insyalah..
mekasih atas sokongan suadra tuh..

waslam

aznaz said...

salam suhaimi..


alhamdulilah...memang ada yang ramai dtg kesini berjumpa dgn sya sambil mengucap kan ribuan terima kasih tanda penghargaan kepada PDKM nih..alhamdulilah..semoga allah swt memberkati usaha kita bersama..semua ini adalah deng IzinNyer jugak..

wslam

aznaz said...

salam sonata..

alhamdulilah syukur pada allah swt kerana terubat rindu di sini..harapan sya semoga alah murahkan rezeki saudra dan boleh dtg lagi kesini...insyaalah..

wslam

aznaz said...

salam Rezeki..

alhamdulilah..tak pa lah...tak perlu lah kita war war kan apa kebaikan yang kita buat..subhaanalh..semoga allah memebrkati usaha kita nih..insyalah..hanya pada dia yang maha mengtahui dan maha esa..

waslam

aznaz said...

salam atikah..

mekasih dik...atas sokonga mu ituh..

waslam

aznaz said...

salam IBO , mommy..

alhamdulilah...syukur pada nyer..

syukran

waslam

G said...

Salam tuan haji. Lamanya tak komen kat sini. Seronok membaca tapi malas nak antar komen. :)

Beruntungnya mereka. Bila la sy nak merasa suasana mcm tu..Tapi alhamdulillah, setiap hari masuk kat blog tuan haji nie..sedikit sebanyak membuat saya rase dekat juga di sana. Insya Allah..sy juga akan jadi tetamu-Nya satu hari nanti.

Kasmin said...

Salam Bro Manzlie,

Terima kasih pada anda kerana memaparkan gambar2 terkini di PDKM. Selama umur saya setengah abat ni. Inilah ramadhan yang paling bermakna bagi saya selepas melayari gambar2 di blog anda. Dgn gambar2 itu, anda telah membakar semangat saya utk pertingkatkan ibadah dan cuba menjadi muslimin yg baik hari demi hari. Pada saya anda juga telah berdakwah dgn gambar2 terkini di Masjidil Haram, anda telah memperigatkan pada kita semua betapa kerdil kita dengan kurnia yg telah Allah swt berikan pada semua manusia sejagat ini. Pada saya dan juga pengunjung blog anda, anda adalah wakil kami untuk mendapatkan berita serta gambaran terkini di Masjidil Haram. Berkerja menepati waktu yang ditetapkan adalah amanah dan menepati amanah adalah juga ibadah.Pada mereka yang befikiran negatif dgn yang punya pribadi blog PDKM, saya ingin bertanya apakah yang telah anda lakukan untuk menyedari sesaorang meningkatkan ibadahnya?. Pada bro Manzlie, saya ingin memberitahu yang blog anda (PDKM) adalah blog nombor wahid dan paling saya suka lungsiri.

aznaz said...

salam G...
alhamdulilah...smoga saudrai annti akan dpat jua dtg beribadah ke sini nanti..insyaalah..sya doakan semoga allah swt murahkan rezeki saudri dan sampai kesini..

Panggil sya cik lie sudah lah yer..takyah bertuan haji lak..heheheh


waslam

aznaz said...

slam saudara Kassim..

Alhamdulilah...tersentuh ahti sya dimana suadra asyik melayari blog sya di bulan yang mulia ini..semoga allah swt memebrkati saudra sekelurga...mengingat kan saudra sama jugak speperti mengingat kan diri sya jugak betapa kerdil nyer kita di sisniNyer..subhanallah..

syukran

waslam

Yem0805 said...

Salam CL,

Saya cuba nk sms no CL tp x dpt
+0561534338 tapi kalu search kat google code Arab saudi 966 + Makkah 2 or kalau 5 tukar ke 50..

Yem0805 said...

Salam CL,

Alhamdulilah saya ada sms pd CL semuga dpt ucapan dari yem.

aznaz said...

salam Yem..

almdulilah..say sudh menrimanyer..dan membalas nyer..

syukran atas ingatan dari suadra tuh..semoga llah swt melindungi sudra dan semau pembaca blog nih..

waslam

arulz_adnan said...

salam...

xper la, Allah lebih layak menilai manusia. mungkin juga kadang-kadang ada manusia iri hati melihat mendapat kasih sayang dan perhatian org lain berbanding org yg blajar dan bertahun2 di Mekah.

Saya kenal CL, sempat makan bersama rakan2, berjumpa ketika umrah. beliau bukan yang suka cari populariti. kenalan semua datang hasil dr ukhwah berita tanah haram..

Allah selayaknya menilai manusia. Fasabrun jamil...jgn lupa doakn arul yer.. :)

aznaz said...

salam adik arul..

camner belajr di Jordan skg...abg doakan semoga adik beroleh kejayaan..ingat tau pada ibu dan ayah di kl...balas lah balik nanti jasa mereaka kerana mereka adik berjay sekarang di situa..

insyaalah abg akan doakan untuk adik jau nanti di depan multazasm..

syukran

waslam

khairyn said...

Salam

Behind your back 100% :)

Menulis blog sebegini pun adalah dakwah kan? :)

Semangat nih! hehe

aznaz said...

salam khairyn..

alhamdulilah..mekasih atas sokongan saudra tuh...

afuan

waslam

khairyn said...

ish ish ish...
saudari, cik lie. Saudari bukan suadara. Belum tergamak menukar jantina hahaha
Selamat Hari Raya lah ye
Saya balik Mesia kali ni hahaha. Best!
Jangan jeles huhu

aznaz said...

salam khairyn..

maaf..wahh best nyer dia balik tuh
krim belacan yer
heheheh


waslam

rezeki said...

Salam CL,

semoga Allah SWT sentiasa melindungi dan memberi kerahmatan kepada CL di sana dan kami semua di sini. Anggaplah apa yg dah terjadi itu sebagai satu ujian kecil dari Allah . Jangan patah semangat kerana berbagai cara kita berdakwah dalam era ICT ni. Yang penting Allah SWT yang maha mengetahui tahu niat kita.
Insyallah.

p/s : teruskan jagindas usaha murni mu. Kami akan terus bersama mu

aznaz said...

salam saudara Rezeki..

semoga allah swt melindungi serta merahmati kita semua yang berniat baik ..insyalah..mekasih atas sokongan anda..


waslam

hasimah said...

salam cik lie,,,5juta oooi masyaalah ramainya.....meriahnyer beribadat..seronok cik lie merasakan suasana bgitu....bonda sokong blog cik lie..teruskan..cik lie dh jadi selebriti n byk peminat......moga cik lie sihat n meneruskan ibadat n melaporkan kpd peminat saperti kami suma...wasalam

hasimah said...

salam cik lie,,,5juta oooi masyaalah ramainya.....meriahnyer beribadat..seronok cik lie merasakan suasana bgitu....bonda sokong blog cik lie..teruskan..cik lie dh jadi selebriti n byk peminat......moga cik lie sihat n meneruskan ibadat n melaporkan kpd peminat saperti kami suma...wasalam

Asnija said...

Salam Cik Lie...
Sabar ye Cik Lie, berdakwah ni ada macam-macam cara, mengikut bidang kuasa kita, dah Cik Lie bekerja di sana, di depan Kaabah pulak, jadi dakwahnya sebegini...lebih santai, tetapi zaman teknologi maklumat ni, dakwah yang santai adakalanya lebih berkesan membawa oang mengenal dirinya semula, selalunya, bla dah kenal diri semula, baru dia tercari-cari Allah semula...betul tak Ayah Zain, saya rasa ayah zain melalui pengalaman ini...saya pun...

Lepas balik umrah, tercari-cari sesuatu pengisian agar semangat umrah tak hilang, di Mekah semangat nyer lain, di Malaysia, semangat jadi lain...alhamdulillah, bila selalu tengok blog Cik Lie, tengok perkembangan semasa, tengok cik lie berumrah untuk ayah bonda...nostalgia tu datang...semangat tu menyerap balik...terima kasih banyak Cik Lie..

Saya juga jumpa ramai sahabat di sini...menjadi rapat bagai lama dah kenal...

rasanya lebih ramai yang kecewa kalau Cik Lie berhentikan usaha Cik Lie ni, berbanding jika CIk Lie teruskan...

insya-Allah, bila niat Cik Lie ikhlas, ambik gambar rumah Allah juga satu ibadah...

Asnija said...

Kepada adik Abdul Halim,

Tegurlah kita sesama Islam dengan hikmah, agar orang tidak memandang negatif golongan yang berilmu agama. Jika mereka menjauhi kita, bagaimana kita boleh menjalankan dakwah dengan berkesan...

Kita mahu lebih ramai yang mengkagumi Islam kerana kelembutannya, akhlaknya, dan prinsipnya.

Jangan bersangka buruk dengan sesama Islam, kerana hati yang tidak ikhlas itu, Allah mengetahuinya lebih dari kita, dan hati yang ikhlas pun hanya Allah yang tahu...bukan hak kita menilainya...

Jika bukan kita sesama Islam yang bersangka baik sesama kita, siapa lagi...orang kafir belum tentu lagi...

Akak percaya Adik Abdul Halim mempunyai banyak ilmu, insyaAllah, pengalaman akan menjadikan adik pendakwah yang baik nanti...

Selamat berhari Raya di perantauan, kalau sunyi, singgahlah datang ke bilik Cik Lie, pasti dia akan menerima kedatangan adik dengan tangan terbuka...betul kan CIk Lie...

Babah Iman said...

Salam Cik Lie.
Blog ini mengubat rindu kepada Makkah.Mengingatkan kembali lazatnya beribadat di sana.Secara tak langsung menyedarkan kealpaan diri sendiri.Jangan lemah semangat Cik Lie.

Ayah Zain said...
This comment has been removed by the author.
Ayah Zain said...

Salam CL,
Ya Allah, cepatnnya masa berlalu, malam ini malam terakhir kita berterawih. Kita tidak tahu sama kita dapat berterawih lagi pada tahun hadapan, semoga Allah memberkati kita.
Bermakna esok hari terakhir kita berpuasa. Marilah kita meningkatkan kualiti puasa kita hari ini dan hari esok kerana bimbang tergolong dalam kategori berpuasa tetapi tidak berpuasa. Bangun malam bersolat tetapi hanya berjaga, masya Allah, ya allah terima lah ibadat kami dalam bulan ramadan ini.

Ya Allah Kau bukakanlah mata hati kami, kerana kami amat takut dengan firmanMu " .....karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi yang buta ialah hati di dalam dada (QS Hajj 22 ayat 46). Bagilah kami mengerti akan segala apa yang telah Engkau peraturkan kepada NabiMU Muhammad saw agar kami dapat menghayati perentahmu setulus ikhlas kami.

17 September 2009 16:03

My Life said...

salam.. subahnallah ramainya jemaah..makin rindu teramat sangat pada kota suci makkah ciklie.. tak tertahan rindu ini.. doakan azie ciklie.. insyaallah..

to abdul halim
apa yg dilakukan oleh penulis blog pun satu ibadat.. kerana sedikit sebanyak kami memperolehi ilmu .. kami tahu apa yg dilakukan....
salam ukhwah dari saya insan serba kekurangan..

kuatkan semangatmu ciklie

Azemi Ali said...

Salam Aidil Fitri buat Cik Lie dan pembaca blog ini

Maaf zahir dan batin.

Semoga aidil fitri yang disambut ialah hari kemenangan yang sebenar-benarnya.

Hanya Allah mengetahui keikhlasan hati kita. Teruskan berblog di PDKM. Saya sokong CL. Mungkin ada seorang dua yang menentang, itu perkara biasa.Lumrah.

Salam Aidil fitri dari azemiali.blogspot.com seisi keluarga.

aznaz said...

salam Bonda...
saya mintak maaf , sya menulis blog nih hanya suka suka bukan untuk meraih popularrity mahu pun jadi terkenal atau mencari peminat..sekadar mengikut rasa hati yang ikhlas jer...iotu yang saya lakukan...insyalah semoga allah memebrkati sya dan semau pembaca sya nih..

waslam

aznaz said...

salam Datin Asnija...

Datin...saya menulis blog nih dulu bukan untuk meraih simpati, bukan tujuan untuk berdakwah ,jauh sekali mau jadi terkenal...tetapi sya menulis blog nih untuk rasa hati sya..untuk baghitau pengalaman sya..bukan dgn rasa takbur,sombong apatah lagi bongkak..duduk di dalam akwasan HARAM nih sedikit jer kesipalan kelak merana lah diri kemudian hari..jadi sya tau apa yang harus saya lakukan..
tetapi terpulang lah kalau pandangan orang yang serong terhadap sya...yang PENTING Aallah swt tahu akan isi hati sya..
Cuma satu sya pegang pada diri sya hingga sekrang..Hidup jgn ainaya orang" alhamdulilah...saya masih sedar akan baik dan buruk nyer duduk di sini..allah maha besar hanya padanyer saya pohon berikan kesempatan untuk sya beribadah dan menolong sesama islam dan alhamdulilah apa yang sya minta di makbulkan..
Datin....tak terlintas dihati sya nak berhenti menulis disni melainkan hanya tuhan yang tidak mengizin kan....insyalah sya akan kerap menulis atau memaparkan kisah makkah untuk semua orang disana yang punya banyak harapan dan keinginan melihat Makkah apa lagi Baitullah...
kepada saudra abdul Halim tuh saya sedia terima kunjungan Hari raya nanti ke bilik sya nih..insyalah..

syukran for your comments.

waslam

aznaz said...

salam Babh Iman..

alamdulilah..sya masih lagi terus bersemangat menulis di blog nih..
jgn lah risau..

waslam

aznaz said...

salam yah zain..

yup amsa amat cepat berlalu...alhamdulilah..saya merasa sungguh sedih untuk ,meninggalkan bulan ramdan nih...

waslam

aznaz said...

salam saudara Azemi..

selamt hari raya untuk saudra sekelurga...


waslam

aznaz said...

salam myLife..

alhamdulilah...inysallah nanti sya doakan ..

waslam

Gee said...

Salam Manzlie,

Akak memang suka singgah di sine. Teruskan usaha membuat live telecast. Akak rase CL tidak berniat riak dan sebagainya. Hanya Allah SWT sahaja yang tahu ape niat kita sebenarnya.

aznaz said...

salam aka Gee..

apa kabar..semoga siaht hendaknyer...alhamdulilah sya dapat rasakan yang semua pembaca blog sya nih adalah insan insan yang baik baik belaka..insyaalah..

mekasih atas sokongan akak tuh..

waslam

ZailanMY said...

Salam kepada semua,

Tergerak hati saya utk menulis komen kali ni. Biarlah Yang Maha Esa sahaja yang menilai setiap perbuatan kita kerana kita ini hanyalah hambanya sahaja di dunia ini. Termasuklah juga apa yang dilakukan oleh Saudara Azli kita ni.

Dan mungkin niat saudara Halim juga baik.Sekurang kurangnya kita dingatkan tentang tanda-tanda akhir zaman yang sememangnya patut kita rasa gerun supaya kita kembali ke jalan yang benar.

Saya doakan saudara Halim menggunakan ilmu yang dipelajari dgn sebaiknya sebaiknya.

ijoi said...

We second CL 100%. Keep it up

Leenoh said...

Salam Manzlie.

Kuingin mengabadikan nukilan isi hatiku di laman ini.
Agar pemergian Ramadan dapat kukenang dan kuingat.
Mohon izin kerana nukilannya mengambil ruang.

Tahun hadapan belum tentu untukku.
Tapi aku tetap menunggu dan menunggu.
Walaupun penantian itu membosankan.

Pemergianmu menjadikan;
Hati ini gersang.
Hati ini kosong.
Hati ini tawar semula.
Tiada lagi suara selawat berkumandang.
Tiada lagi suara riuh kanak-kanak.
Tiada lagi kesebokan bersedekah.

Aku tidak malu.
Aku tidak segan,
Untuk menyatakan aku cinta padamu.

Kerana cinta padamu,
cinta pada Allah.
Kerana cinta padamu,
cinta pada Rasul.

Cinta padamu, cinta Allah.
Cinta Allah adalah cinta Allah.
Puji makhluk, puji Allah.
Puji Allah adalah puji Allah.

Aku tetap menanti dan menanti..........
kehadiranmu nescaya akan muncul lagi .
Kita akan bertemu lagi....insya Allah.

Engkaulah Ramadan al.Mubarak.
Engkau pembawa Rahmah dan Maghfirah.
Engkaulah pendorong ke syurga.

Engkaulah Ramadan al.Mubarak.
Allahu akbar.

Anonymous said...

Salam CL, moga tika ni sihat walafiat. Dah berapa tahun tak raya di Malaysia? Sy baca blog ni boleh katakan setiap hari dan sy baca dgn hati, bkn sekadar melihat gambar. Byk info sy perolehi dan sptmana kawan2 lain, semangat utk ke sana begitu menebal.

Dunia hanya sementara CL dan manusia takkan lari drp perasaan yang bukan2 apabila melihat kejayaan org lain. Teruskan berblog CL, info drp anda sgt dihargai. Allahualam.

aznaz said...

salam Intan...

alahmdulilah..allah memebrikan ahti pada saudari untuk meyelami keadaan sebanar di makkah nih..sya amat bersyukura padannyer..dan gembira atas pa yang saudrai kecapai serta selami blog sya..
terima kasih atas sokongan saudri..

syukran

waslam

aznaz said...

salam leenoh..

alahmdulilah satu hasil nukila yang amat bermakna tuh...

taniah..kerana menyedarkan kami semua..

waslam

aznaz said...

salam zailan..

terima kasih atas komen saudra tuh..alahamdulilah


waslam

eha said...

Salam Cik Lie,
Terkejut baca komen hamba Allah itu..Sesungguhnya saya amat menghargai usaha Cik Lie memaparkan berita dan gambar akan suasana yang selalu dirindui. Jangan patah semangat ye Cik Lie. Saya dan rakan2 sentiasa mendoakan Cik Lie dan sentiasa menanti berita2 dari Makkah.

Wassalam

Ayah Zain said...

Salam CL,

Ayahzain mendoakan kesejahteraan CL. Teruskan berblog. banyak orang suka, malah berebut nak no.1 betul kan CM?

Betul apa yang CL kata tu, blog ini adalah catatan harian, milik peribadi kita. Seperti pemilik blog 'aku menulis untuk diri sendiri'(kawan-kawan hanis ngan CM juga tu - seronok bila dia tulis, "orang lain peduli apa aku" negeh ngeh) - memang itulah sebenarnya.

ok CL, AZ juga 100% di belakang Azli. keep it up.

p/s: bukan kita tinggalkan Ramadan, tetapi Ramadan meninggalkan dan akan datang semula pada tahun hadapan. yang sedihnya kalau kita tidak dapat bertemu Ramadahn yang akan datang datang.

Selamat hari Raya Maad=f Zahir dan Batin. Moga Allah menerima amalan kita.

aznaz said...

salam eha..

alhamdulilah...terima kasih atas sokongan saudari tuh..semoga allah swt mmeberkati kita semua..insyalah..sya doakan semoga allahs wt mengampon kan semua uamt islam di dunia nih....


waslam

aznaz said...

salam ayahzain...

alahmdulilah..terima aksih kerana memahami blog PDKM nih...insyaalah..semoga alah swt bersama deng aorang orang yang ikhals dan beriman...aminn.

waslam

ijoi said...

Lupa lak saya nk ucapkan Selamat Hari Raya kepada semua... Sy tak dapat nk mengikuti siaran langsung dari Mekah pada hari raya ni... x dak internet kat kg... tengok kalau tak beli broadband.
CM tentulah dok tunggu saat tu..

ijoi said...

Siaran langsung oleh CL kan pada hari tu

taj said...

salam,

ciklie... teruskan perjuangan anda, abaikan kata2 Abdul Halim...anggap sbg ujian dan dugaan dlm perjuangan...sekiranya merasa susah dan sukar, kembali kenangkan perjuaangan Rasulullah SAW dahulu, lagi besar dugaannya utk menyebarkan agama yg suci ini...

kepada saudaraku AbdulHalim,

sepanjang sya ikuti blog ini, tidak pun sedikit sya rasai sifat riak dan takbbur pd ciklie... dah lama saya ikut blog ini...dan dgn blog ini juga telah meningkat lagi cinta saya pd Islam dan berusaha utk menjadi hamba pd yg satu...
dgn blog ini juga, hati sya begitu rindu dan dekat dgn rumah Allah seolah2 saya telah hadir dlm realiti... anda tahu perasaan itu...hanya Allah shj yg maha mengetahuinya...

dan adakah anda tahu segala isi hati ciklie dan para pengikut blog ini???...dan saya yakin setiap pengikut blog ini, hatinya bersih, suci dan ikhlas serta mahu mencari keredhaan illahi...setiap org yg mencari sesuatu dlm kotak search engine mesti menaipkan perkataan "kota makkah"...dan dgn gerakan Allah telah mengerakkan hati kita ke blog ini...
secara tidak langsung salam persaudaraan dan ukhwah telah terjalin... sekiranya sedikit niat kita tersasar cepat2 lah beristighfar moga diampunkan dan cepat2 betulkan niat hanya krn Allah...

Ibadat mmg tidak boleh dihebohkan, itu rahsia antara kita dgn Allah...setiap yg berkunjung ke Makkah tidak kiralah samada dia bekerja, melancong dan meminta sedekah... sekurang2nya ada ganjaran dan pahala yg Allah hadiahkan...dan sudah takdir illahi dan rezeki ciklie berada disana.... Allah tidak kejam dan begitu maha pemurah dgn sifat kasih sayang...maha mengetahui semua hati2 kita...

kita kesini utk mencari keredhaan Allah semata2...tidak lain

mohon maaf AbdulHalim di atas pandangan saya yg jahil ini dan sya juga sedang berusaha utk membersihkan hati dari sifat riak dan takabbur itu...
wallhualam...

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin...

Pelajar Bersih Hati, KL

aznaz said...

salam Ijoi..

terima kasih atas sokongan anda...ye lah ada lintas langsung tau..heheheh
sure lah cm tuh...dengar cerita dah siap 2 pasang baju raya nak bergaya dalam web cam nih...hehheh

waslam

aznaz said...

salam Taj...

apa kabar lama tak dengar berita...
ohh tentang tuh tiada dalam pikiran saya lah...jgn lah taj risau...ok..yang pentng allah swt yangtau isi hati ku...mekasih atas sokongan anda pada PDKM dan saya doakan semua pemabca blog sya diredhai oleh Nyer..insyalah

saya nak ucapkan Sekamt Hari Raya pada Taj sekeluarga dan semoga allah swt memberkati saudari..insyalah,..

waslam

Unknown said...

Salam CL,

Wpun telewat sgt ni tapi akak tetap nak beri komen.

Akak ni sama gak macam AZ. Melalui Prof Kamil akak membaca blog CL n strusnya blog CM , Rezeki dan lain2 followers PDKM.

Blog CL ni akan dibaca setiap kali akak duk dpn komputer. Ianya pembakar semangat bagi akak yang Allah izinkan utk tunai haji tahun ni. Sgt berinformasi. Dapat sikit gambaran 2 tanah haram. Pas tu dapat pula baca blog Rezeki ttg catatan hajinya.

Time kasih bnyk2. Truskan usha.

Salam aidilfitri utk CL dan smua pembaca

taj said...

salam,

anyway saya mengalu-alukan kehadiran saudara Abdul Halim kedalam blog ini... sekurang2nya ada pengunjung yg berilmu Quran dan boleh membimbing serta mengingati kita...saya amat yakin yg saudara Abdul Halim amat risau dan ikhlas dgn permasalahan umat Islam sekrang ini...

boleh kita berkenalan dan menyambungkan persaudaraan sesama kita... satu hari akan ke Makkah, dan boleh juga bersua muka Abdul Halim dan Cik lie... insyaALLAH

shami2 said...

Salam CL,

Malam 27 ramadhan di Haram masyallah..ramainya kalau tak der blog ni tak dptlah sya yg jauh kt msia ni nak tengok perkembangan terkini..kat sana...alhamdulillah..

Wahai kawan2 semua berpeganglah kita dgn tali Allah jgn kita berpecah belah...

Saya cdgkan saudara Halim menerima jemputan dr CL dihari raya nanti binalah ukhwah antara kamu berdua...kita insan dibumi Allah tidak bole hidup sendirian tmbahan brada diperantauan ..kita senantiasa berhajat akan pertolongan dn sbgainya dr org lain..lebih2 lagi yg duduk berdekatan...

Kpd Abdul Halim, bahagia ibumu mengandungkanmu krn pasti suatu hari nanti kamu akan menjadi insan yg cukup tegas dlm bab urusan agama..insyallah..teladanilah contoh yg terbaik Nabi kita yg kita semua kasihi Muhammad S.A.W ..dlm apajua perbuatannya...

Kita adalah insan dek..tidak pernah sempurna selalu buat silap..Allah Maha Pengampun Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Dia lebih mengetahui pekara2 yg kita tak tahu..yg terang dn juga yg ghaib..pasti semuanya ada hikmah sendiri..semuanya utk tambah baik hamba2nya..

Mungkin Adik Halim bole adakan blog sendiri..dn kongsikan pula cara pembelajaran, kuliah2 disana macam mana.. moga2 kami yg serba lemah ini dpt menimba sedikit sebanyak ttg perkembangan ilmu n pembelajaran di sana...(bukan sindiran dek tapi cdgan tulus dr hati akak)

CM said...

salam

kalau org kata cikgu mas adalah peminat fanatik dgn PDKM,yer saya mengaku kenyataan tu,saya terjumpa blog ini ketika saya tercari2 bahan untuk tajuk perkembangan tamadun Islam untuk pelajar saya yg berusia 16-17thn,tercari2teknik pedagogi terbaik untuk pelajar mencintai dan mengetahui sejarah islam secara lebih visual,real dan menarik,saya seorang guru sejarah disebuah sekolah aliran teknik &kejuruteraan,mengajar sejarah untuk pelajar aliran begini amat mencabar jika teknik tradisional digunakan,mereka kurang berminat
dgn penerangan guru semmata2.Saya membawa pelajar saya ke makmal komputer dan melayari blog ini,pelajar saya sangat excited,tak henti2 memuji usaha yg sahanbat saya saudara azli lakukan,mereka tak pernah terbayang situasi mekah hari ni,mereka ingat mekah adalah sekadar padang pasir dan ada masjidil haram.

blog ni sgt sesuai untuk tujuan pendidikan,terlopong2 mulut pelajar melihat dgn mata sendiri gua hira`,masjid nabi,kaabah,ada yg bersemangat sungguh untuk ke makkah

cikgu2 sejarah ustaz-ustaz boleh cuba pedagogi ni melalui blog ciklie..cikgu KS boleh try arr.

sori ciklie jadi medan cikgu2 pulak kt sini..


yup ayah zain...im writing for myself,,,Apa aku kisah...!!

SELAMAT HARI RAYA SEMUA
-DARI PEMINAT NO 1...PDKM
JGN LUPA MENONTON SAMAD...nGEH,NGEH

shami2 said...

Salam CL,

Tumpang lalu...amboi CM tak sabaq dah ka,..nak tgok bng Samad kita tah macam mana ropanya nanti...hihihi..color oren ngan kulit bng Samad..la..la..la tentu bersinar sinar...nohhh pandai CL padankan color...ngeh..ngeh..ngeh

Asnija said...

Tumpang Lalu Cik Lie...

Tak puas hati...sempat juga CM buat promosi iklan rancangan Raya Abg Samad dia....his..his...ambik kesempatan...

Asnija said...

Cik Lie,
Memang saya tahu niat Cik Lie menulis merupakan catatan pengalaman, bukan mencari populariti, bukan berdakwah...

Saya yang kata gitu...sebab dakwah tu kan menyampaikan...jadi, bila Cik Lie menyampaikan perkara yang berlaku di Mekah, update lagi...menyampaikan cerita dan berita jugak tu...dakwahlah tu...bila dapat menyemarakkan semangat orang nak pegi ke sana...perkongsian Cik Lie ni membawa perbezaan dan perubahan...macam Prof cakap, biar kecil, tapi signifikan...

ijoi said...

Yerlah shami. Sy sokong cadangan tu untuk Halim.
Turunlah ilmu2 yg dipelajari kpd kami. Sy rasa ramai yg tak mengaji pondok .. tentu seronok ya kalau ada ustaz kat sini. Atau pun citer kat kami bagaimana nak belajar kat sana dll lagilah... mana tahu ramai adik2 kat sini yg teringin nak jadi macam saudara. Jadi perangsang buat mereka untuk menimba ilmu di sana.

Noor said...

As Salam CL & fren..

maaf andainya kehadiran cheq terlewat untuk bersama-sama memberikan sokongan.. namun dari hati seorang 'pengemis cinta Illahi' amat memahami niat dan tujuan asal CL membuat blog ini..

teruskan lah CL.. 'i'm always proud of you bro'.. dalam hidup kita yang sementara ini.. kita tidak pernah boleh dapat menggembirakan hati setiap insan.. namun bersyukurlah, masih ada insan2 yang menyukai hasil usaha kita.. biarkanlah mereka.. Allah tahu apa yang kita lakukan..

untuk saudara abdul halim. 'syabas betey'.. saudara punya hak untuk bersuara.. bersuara lah selagi boleh.. dah kalu esok2 Allah tarik kelebihan kita bersuara.. dah sah sah saudara tidak boleh bersuara.. namun dalam kita bersuara.. ada hati-hati yang perlu kita jaga dan ambil kira.. jangan sesekali pandang orang sebelah mata.. kerana Allah kurniakan kita 2 belah mata.. lihatlah dengan mata hati.. agar penghilatan mu lebih bererti.. renung-renungkan dan selamat beramal..

opss.. by the way 'teng kieu' abg halim.. kerana 'provokasi' mu, telah berjaya membuat kami di PDKM menunjukkan rasa saling mengambil berat diantara satu sama lain serta bersatu hati..

HIDUP JAGINDAS.. kami sentiasa dibelakang mu.. opss CR, AZ, ijoi kena dok kat depan.. yang 'gadis2' dok kat belakang arr.. ngeh ngeh ngeh

Laracroft74 said...

saya tetap sokong usaha murni CL dalam menyebarkan maklumat terkini di tanah suci... semoga CL tak patah semangat untuk teruskan perjuangan.. melalui blog CL saja saya dapat melihat keadaan semasa disana dan membuatkan hati saya makin dekat dan mahu ke sana lagi.. Semoga Allah membalas segala jasa2 baik CL berdakwah di dalam blog PDKM ni..

Alhamdulillah..ramainya orang beibadah malam tadi..syukur..

hilmyiskandar said...

Salam.

Tersentuh hati..... teruskan usaha sedemikian, pemergian sy tempuhari hasil titipan Tuan Haji. Allah tetap menjemputnya. Jangan risau.

Amin.

tq

Ayah Zain said...

Salam CL,

Mak datuk, subhanaAllah anak-anak ayahzain ni, semangatnya. Terharu bangat ayahzain ni. Hello my children, im very proud of u all. I can feel it, amat-amat merasai sentuhan hati kamu semua. Kau Tengok Halim, ukhwah mereka udah bertambah rapat, provokasi lagi, jangan tak provokasi.

aidilfiri hari bahagia
mari kita bermaaf-maafan
lupakan sengketa mana yang ada
PDKM, memnag the best n ceria kan?

ceriakan hari-harimu.

p/s: cm ngeh ngeh mgeh 'ada aku kisah?' vs 'peduli apa aku'

'ya allah ya tuhanku, aku berlindung dengan semua kejahatan yang telah aku laku, Engkau ampunlah segala dosa-dosaku terutamnya yang takbur, riak, ujub, sombong dan pelbagai sifat-sifat yang tidak Engkau redahi, sesungguhnya aku ini selalu menzalimi diriku sendiri, Engkau ampunilah aku sesungguhnya hanya Engkau yang boleh mengampuni semua kesalahan-kesalahanku.

S said...

salam,
salam,
salam,.... salam ramadhan Kareemmm.

Subhanallah!!! Mahasuci Allah.

lautan manusia,
dimanakah kita dipadang Mahsyar kelak. bagaimanakah kita menghadapi lautan manusia ditengah panas terik sang mentari diatas ubun2 kepala kita.semua manusia tidak ditutup seurat benang pun.
menunggu untuk dihisab.

ya Allah hisablah kami dengan hisab yang mudah.!!

terbayang dan terasa betapa payahnya ketika Mahsyar kelak.
lihatlah dengan mata hati.

usahlah gambaran malam 27 Ramadhan di Makkah menjadi isu untuk berbahas. kita sudah menjadi buih buih dilautan.

saudara abd Halim munkin tidak berniat seperti mana yang peminat PDKM fikirkan.
selalulah beranggapan baik pada orang lain.tentu lebih selamat.

janganlah rosakkan ibadat yang kita penat lakukan sepanjang Ramadhan ini.buanglah nafsu jauh2 dan jangan biarkan nafsu memperkudakan kita.

smoga Madrasah Ramadhan mendidik kita menjadi insan yang mulia dimata Allah.

ps: kekadang provokasi digunakan untuk mendapat respon dan jawapan sebenar. entahlah.
smoga provokasi memberi lebih semangat pada CL.

Hidup CL !!!!!

S said...

salam,

selamat Hari Raya buat CL dan semua peminat PDKM.

maaf zahir dan batin jika selama ini tersalah cara dan terkasar bahasa.

hidupkan malam raya dengan solat tasbih. bertakbir, bertasbih dan bertahmid.

smoga segala ibadat kita diterima Allah dan smoga Allah mengampunkan dosa kita semua.smoga kita semua bertemu di Firdaus. InsyaALLAH.

Ayah Zain said...

Salam CL,

tumpang lalu,

akhirnya Kak As muncul juga. Tadi masa menulis terlinta juga manalah kak as, imran tak muncul2. Rupanya kak as nak dapat no 100 yer. ngeh3X.

betul tu kak as kita mesti berprasangka baik. itu yang dituntut sebenarnya. Takut sangat yer, kalau puasa kita hanya di kategorikan berouasa tetapi sebenarnya tidak berpuasa kerana yang berpuasa hanya mulut tetapi yang lain2 anggota tidak. Kita berpuasa daripada mulut (makan minum, mengata orang), mata (memandang perkara yang tidak diredhai Allah), telinga (mendengar umpatan orang - mesyuarat tingkao kata filem P Ramli) dan semuanya terutamanya hati (riak, ujub dll) kena berpuasa semuanya iaitu menahan diri daripada semua yang boleh merosakan amalan puasa kita.

Bunga Kenanga said...

salam tuan azlie. dari dulu dalam diam saya membaca. setiap hari saya akan rindu untuk menatap suasana terkini di mekah. moga tuan terus memaparkan kisah2 mekah untuk tatapan pengujung blog ini. terus berdoa moga keikhlasan tuan selama ini akan dipelihara oleh Allah dari ria' & takabbur. selamat meraih taqwa walaupun sehari lagi berbaki. Eid Mubaraq....

cikhany said...

Salam.

Allah lebih mengetahui isi hati kita. Sejak saya mengikuti blog ini, saya berasa seolah-olah saya berada di sana lak. Perasaan ingin ke sana begitu teruja. Terpulanglah pada pandangan orang lain. Saya berharap CL jangan lemah semangat dan teruskanlah usaha murni dengan info terkini dari Mekah.
Wasalam.

aznaz said...

salam Bunga Kenanga..

alhamdulilah...terima kaish atas sokongan dari bunga kenanga terhadap blog saya nih...

waslam

aznaz said...

salam mamaija..

alhamdulilah...mekasih pada mamaija jugak atas keprihatinan saudrai terhadap blog PDKM, selamat hari raya aidil firti..
Maaf zahir dan batin..

waslam

POHON said...

Salam....

Subhanaallah.... ramainya jemaah.. sayu hati melihatnya.

Kepada Abdul Halim....Pelajar UmmuL Qura, Makkah!!!
Betul Ibadat tak boleh di heboh-heboh.... nanti riak. Dan menunjuk2 juga tak elok jugak.... malah lebih teruk kerana keihklasan boleh diragui.

Cik Lie....... teruskan usaha anda... kerana ini boleh di ketogeri sebagai dakwah dan ibadah... dan pastikan kita ikhlas.
Yang pasti usaha ini akan melahirkan tentangan dan sokongan...

Tentangan kerana cemburu, hasad dengki dan jumud.

Sokongan kerana dapat lahir keinginan untuk turut beribadah dan ingin meningkatkan nilai keimanan diri...

ALLAH SWT tidak melihat rupa, pangkat, ilmu dan darjat hambanya tapi ALLAH SWT melihat keihklasan hati dalam beramal ibadat kepadaNYA.

Pesan Nabi Muhammad SAW.. Sampaikan dariku walaupun satu ayat......

IKHLAS

aznaz said...

salam S..

alhamdulilah kerana saudri/sadra amat memahami perjalan PDKM nih...semoga allah swt memebrkati kita semua..insyalah.
terimaksih atas nasihat dan pandangan anda itu sya menghargainyer.

waslsm

aznaz said...

salam Kak As ..

Selamat Hari Raya sya ucapkan pada kak As dan abg megat...

Maaf zahir dan batin..

waslam

aznaz said...

salam Hilmy..

alhamdulilah..semua tuh datang nyer dari gerak hati suadra yang di permudahkan oleh Allah swt...

syukran

waslam

aznaz said...

salam laracrof..

alhamdulilah...terima kasih atas sokongan dari saudri tuh..semoga allah swt memeberkati saudari..insyaalah

waslam

aznaz said...

salam Noor..

alhamdulilah...noor telah meyelami usaha saya dengan hati yang suci dan ikhlas..semoga allah swt memebrkati jua anda..

Selamat Hari Raya ..
maaf zahir dan batin..

waslam

aznaz said...

salam Datin Asnija..

alhamdulilah..alahamdulilah..alhamdulilah...
seperti yang di katakan oleh Datin maka saya terima lah seadanyer blog ni sebagai salah satu cara berdakwah..yang penting ada keikhlasan hati kita ...semoga allah swt memebrkati dan merahamti orang orang seperti DAtin asnija serta pembaca2 blog nih..

syukran

waslam

S said...

salam CL,

malam ni terawikh terakhir untuk 1430H,
InsyaAllah tahun depan kita dapat bertemu lagi dengan Ramadhan 1431H.
tolong doakan untuk semua peminat PDKM ya !...

mai buka puasa bersama sama kak As dan abg Mgt ni. lagi 10 minit nak buka nih.

macamana ayahnda dan bonda nak beraya ngn CL ker ?. salam untuk mereka berdua na.

aznaz said...

salam kak As..

alhamdulilah..ramadan sudah hampir meninggalkan kita..sedih rasanyer di hati ini...isnyaalah akan saya doakan kesejahteraan kepad semua Pembaca blog sya yang budiman,tulus ikhlas nih...
Rindu pada rendang tok lah..heheheh

Mungkin sya akan beraya degn ayahanda dan bonda kot..insyaalh

waslam

yohteh said...

Assalamualaikum

MANZLIE, ABDUL HALIM, SAYA dan SEMUA KITA... marilah sama-sama bermuhasabah ke atas diri kita sendiri... INSYAALLAH..!!!

Selamat Hari Raya
Maaf zahir dan batin...

aznaz said...

salam Yohteh..

alhamdulilah....insyaalah

waslam